Vinkkejä kuivaksiopetteluun | Ekokauppa Onnenhetkiä

Asiaa kuivaksioppimisesta

Kuivaksioppiminen puhuttaa vanhempia. Koska se tapahtuu? Miten se tapahtuu? Oppiiko lapsi itse? Pitääkö opettaa? Kuivaksioppiminen on iso virstanpylväs lapsen elämässä. Lapsesta tulee kertaheitolla iso, kun hän ei käytä enää vaippaa päivällä.

Koska kuivaksioppiminen tapahtuu? 

Lapsi oppii yleensä kuivaksi 2-4 vuoden ikäisenä. Vaihteluväli on suuri ja vanhemmalle tulee herkästi paineita, jos lapsi on myöhäisempi oppija. Lapselle tulee kuitenkin antaa aikaa oppia rauhassa, sillä pakottamalla asia ei edisty. Kuivaksioppiminen ei tarkoita sitä, etteikö lapselle voisi sattua välillä vahinkoja - joskus leikki vie mennessään eikä vessaan muista lähteä.

Yökuivaksi lapsi oppii usein myöhemmin. Yökuivuutta ei voi opettaa lapselle, vaan se tapahtuu vasta lapsen hormonitoiminnan kypsyttyä riittävästi. Yleensä, jos 5-vuotisneuvolaan mennessä lapsi ei ole päässyt eroon yövaipasta, voidaan puhua yökastelusta. Asialle ei silti tarvitse tehdä vielä mitään, ellei lapsi ja vanhemmat itse tätä halua. Jos yökastelu häiritsee lasta ja vanhempia, siihen on mahdollista kokeilla hoitona kasteluhälyttimiä tai lääkärin määräämää lääkitystä. Yli 5-vuotiaan lapsen yökastelusta on mahdollista saada vammaistukea.

Onnenhetkiä Harkkapikkarit

Miten lapsi oppii kuivaksi?

Etenkin kestovaippailevissa perheissä usein pottailu aloitetaan aikaisessa vaiheessa, sillä kuiva vaippa tarkoittaa vähemmän pyykkiä. Lasta voi käyttää potalla siitä lähtien, kun hän osaa istua, kunhan harjoittelun tekee lapsentahtisesti. Jo vauvaikäisen kanssa voi ottaa rutiiniksi istua potalla unien tai ruokailun jälkeen, mutta vanhemman ei kannata stressata asiasta: joskus onnistuu ja joskus ei. Jos lapsi ei halua istua potalle, häntä ei saa pakottaa, vaan pottailun tulee aina tapahtua yhteisymmärryksessä lapsen kanssa.

Lapsen voi ottaa mukaan vessakäynnille katsomaan mitä siellä tehdään, jos se tuntuu itsestä luontevalta. Vaipan vaihdon yhteydessä lapselle voi myös kertoa mitä vaipasta löytyy: oliko painava vaippa täynnä pissaa tai oliko sinne tullut hieno kakka! Tärkeää on, ettei asiasta tehdä ällöttävää tai häpeällistä.

Jotkut vanhemmat jättävät kertaheitolla vaipan pois, toiset opettelevat pidempään. Jos tuntuu, että vaipan pois jättäminen ei tuo toivottua tulosta melko pian, kannattaa ottaa pari askelta taaksepäin ja kokeilla esimerkiksi harkkahousuja. Lapselle tai vanhemmillekaan ei ole mukavaa, että vahinkoja sattuu alituiseen ja tämä kertookin siitä, ettei lapsi ole vielä valmis oppimaan kuivaksi.

Vinkkejä kuivaksioppimiseen

  • Kuivaksiopetteluhousut eli harkkahousut estävät isommat lammikot lattioilla ja sohvilla: näitä voi käyttää esimerkiksi kodin ulkopuolella ja autossa vielä harjoitteluvaiheessa
  • Pottaa voi tehdä houkuttelevammaksi pottatarran avulla: tarra antaa välittömän onnistumisen tunteen kun pottaan saadaan saalista
  • Pottailuun on olemassa erilaisia hauskoja kirjoja: lapsen kanssa voi lukea näitä pottaillessa tai muutenkin, jolloin pottatouhut tulevat tutummiksi (esim. Oppi ja ilo - Tutki! Pottaa)
  • Pidä potta aina helposti saatavilla, jotta lapsi pääsee siihen nopeasti. Potalla istumista voi harjoitella myös vaatteet päällä, ja jos pidät pottaa esimerkiksi olohuoneessa, lapsi voi käydä itsekseenkin harjoittelemassa istuskelua
  • Tarjoa pottaa aina vaipanvaihdon yhteydessä, heräämisen ja syömisen jälkeen.
  • Potalla käymisestä ei tarvitse palkita lasta, mutta saaliista voi ja pitääkin iloita yhdessä lapsen kanssa!
Jadena Treenis-kuivaksiopetteluhousut

Mitkä on kuivaksiopetteluhousut?

Aiemmin olen maininnut harkkahousujen käyttämisestä harjoitteluvaiheessa. Mutta mitkä ne sitten ovat? Kokeneemmille kestovaippailijoille harkkahousut ovat usein tuttuja jollain tasolla, mutta monille harkkahousut tulevat vastaan vasta kuivaksiopetteluvaiheessa. 

Kuivaksiopetteluhousut ovat kätevä apuri, kun lapsi opettelee pottailua. Niissä on...

  • märältä tuntuva sisäpinta, jotta lapsi huomaa vahingon
  • pieni määrä imua, jotta lattiat ja sohvat välttyvät isoimmilta lätäköiltä
  • kosteussulku pitämässä kosteuden sisäpuolella.

Harkkahousuja on erilaisia, artikkelin kuvissa näet Jadena Treenikset ja Onnenhetkiä Harkkapikkarit. Näiden eroja ovat...

  • Treeniksissä on yksi imukerros enemmän sekä kosteussulku koko alueella - nämä pitävät siis isomman pissan
  • Harkkapikkarit sopivat jo kokeneemmalle pottailijalle tai ns. "lirauttajalle" jolla tulee housuihin tippa ennen vessaan ehtimistä
  • Treeniksissä on sivussa avattavat napit, jotka helpottavat riisumista jos lapsi kakkaa housuihin
  • Harkkapikkarit ovat enemmän pikkarimaiset ja voi markkinoida lapselle isojen lasten alushousuina

Missä tilanteissa kuivaksiopetteluhousuista on apua?

  • Autoillessa tai kyläillessä
  • Nukkuessa
  • Jos lapsi ei aivan ehdi vessaan ja housuihin lirahtaa hiukan
  • Kun pottailu on jo hyvällä mallilla eikä vahinkoja satu ihan jatkuvasti

Kuivaksiopettelun tueksi:

      Ostoskorisi on tyhjä

      Toimitusehdot

      PÄIVITETTY 17.9.2021: Päivitetyt ehdot koskevat tämän jälkeen tehtyjä tilauksia.

      Nämä toimitusehdot ovat voimassa 7.1.2020 alkaen.

      Sisältö:
      Tilaaminen
      Maksaminen ja maksutavat
      Tilaus- ja maksuvahvistus
      Toimitustavat ja -kulut
      Toimitusaika
      Ekologisuus toimituksissa
      Palautusehdot
      Ongelmatilanteet

      Verkkokauppa

      Ekokauppa Onnenhetkiä
      Kauklaistentie 32
      27220 Lappi

      0445153361
      info@onnenhetkia.fi
      3105739-2

      Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

      Tilaaminen

      Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

      Maksaminen ja maksutavat

      Maksupalveluna toimii Paytrail, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksut, verkkopankkimaksut sekä mobiilimaksut. Voit valita myös Klarna laskun tai osamaksun.

      Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt palveluntarjoajan maksuehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Onnenhetkiä Handmade yleiset ehdot.

      PAYTRAIL
      Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

      Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
      Innova 2
      Lutakonaukio 7
      40100 Jyväskylä
      Puhelin: 020 718 1830
      www.paytrail.com

      KLARNA
      Kun valitset maksutavaksi Maksa myöhemmin, tarjoamme sinulle mahdollisuuden maksaa eräpäivänä, joka on 30 päivää tavaroiden tai lippujen lähettämisestä tai siitä päivästä, josta lähtien palvelut tai digitaalinen sisältö on käytettävissäsi. Siirrämme saatavamme Klarna Bank AB:lle (“Klarna”). Klarna lähettää sinulle sähköpostitse maksuohjeet ostoksen maksamiseksi suoraan Klarnalle.

      Lue kaikki Klarnan maksuehdot täältä.

      Tilaus- ja maksuvahvistus

      Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

      Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

      Ekokauppa Onnenhetkiä
      Kauklaistentie 32
      27220 Lappi

      0445153361
      info@onnenhetkia.fi
      3105739-2

      Toimitustavat ja -kulut

      Toimitamme tilaukset Postin ja Matkahuollon välityksellä valintasi mukaan. Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

      Toimituskulut

      Minikirje 2€ (vain alle 50g tuotteet)
      Postin Pikkupaketti 4,5€
      Matkahuollon XXS-paketti 5€
      Postin Postipaketti 6€
      Matkahuollon Lähellä-paketti 6€
      Postin Kotipaketti 11€

      Kanta-asiakkaille pakettitoimitus VAIN 5€!

      Lisätilaus

      Jos edellistä tilaustasi ei ole vielä lähetetty, voit tehdä lisätilauksen. Valitse tällöin toimitustavaksi Nouo/Lisätilaus. Tilauksen jälkeen ota yhteyttä asiakaspalveluun ja ilmoita yhdistettävien tilausten numerot. Voit ilmoittaa numerot sähköpostilla, alareunan chatissa tai tekstiviestillä/Whatsapilla 0445153361.

      Nouto

      Voit myös noutaa tilauksesi suoraan työhuoneeltani osoitteesta Kauklaistentie 32, 27330 Lappi. Tilauksesi valmistuttua saat sähköpostin, jossa kerrotaan tilauksen olevan valmis noudettavaksi. Sovi aina noutoaika etukäteen.

      Toimitusaika

      Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Varastossa olevat tuotteet toimitamme 1-2 arkipäivän sisällä tilauksen saapumisesta. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

      Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

      Tilaustuotteet

      Tilaustuotteiden toimitusaika on noin kaksi viikkoa tilauksen saapumisesta. Tapauskohtainen toimitusaika-arvio kerrotaan ostoskorissa tilausta tehdessä. Jos tilauksellasi on sekä tilaustuotteita, että varastovalmiita tuotteita, koko tilaus toimitetaan yhdellä kertaa tilaustuotteiden valmistuttua.

      Ekologisuus toimituksissa

      Haluamme tehdä kaikkemme, jotta toimituksemme ovat mahdollisimman ekologisia. Emme lähetä automaattisesti tilausvahvistusta tilauksesi mukana, sillä saat sen sähköpostiisi heti tilauksen jälkeen. Emme myöskään tulosta automaattisesti palautusilmoitusta, halutessasi käyttää palautusilmoitusta palautuksen yhteydessä, voit pyytää sen asiakaspalvelustamme. Palautusilmoituksen käyttö ei ole välttämätöntä. Käytämme pakkauksissa myös kierrätysmateriaaleja. Voit saada tilauksesi pakattuna siistiin, uusiokäytettyyn pakkausmateriaaliin.

      Palautusehdot

      Peruuttamisoikeus

      Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

      Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

      Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

      Peruuttamisoikeus ei koske seuraavia hygienia- ja tilaustuotteita:
      - kasvomaskit
      - kestositeet, kuukupit
      - kestoliivinsuojat
      - puhdistuslaput
      - tilauksesta valmistetut lastenvaatteet
      - muut kuin verkkokaupasta tilattavissa olevat asusteet

      Peruuttamisen vaikutukset

      Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

      Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

      Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

      Palautus- ja vaihtokulut

      Asiakas vastaa palautuskustannuksista! Halutessasi palauttaa tuotteita, ota ENSIN YHTEYTTÄ ASIAKASPALVELUUN. Saat asiakaspalvelustamme palautuskoodin, jota voit käyttää palauttaessasi tuotteet. Palautuskoodia käyttäessä palautuskustannukset (6€) vähennetään sinulle hyvitettävästä summasta automaattisesti.

      Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen, aiemmin ostamasi tuote palautetaan ylläolevin ehdoin. Palautuksen saavuttua lähetämme Sinulle vaihtotuotteen. Vaihtamastasi tuotteesta ei tarvitse maksaa uudelleen postikuluja, vaan me vastaamme niistä.

      Lunastamaton paketti

      Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme aiheutuneet toimituskustannukset.

      Ongelmatilanteet

      Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.